Virtual Reality

Gamen kon al op je mobiel, tablet, televisie en natuurlijk PC. Sinds dit jaar is daar nog een scherm bijgekomen, of liever gezegd; twee schermen. Twee kleine, maar haarscherpe schermpjes in Virtual Reality brillen zorgen ervoor dat de gebruiker niets anders meer ziet dan alleen de gamewereld. Het resultaat? Complete onderdompeling in de game. 

Je zit op een stoel in een huiskamer als plotseling het licht uitgaat. Twee donkere ogen doemen op uit de duisternis en komen langzaam op je af. Wanneer het licht weer aangaat zie je twee handen op je af komen. Je probeert ze weg te slaan, maar je armen raken niets anders dan lucht voor je. Het scenario van een slechte horrorfilm? Niet met een Virtual Reality (VR) bril op je hoofd. 

Wat is Virtual Reality nu precies?

Welke kant je ook opkijkt; met een VR bril op zie je 360 graden van de virtuele wereld waarin je je op dat moment bevindt. En dat zorgt ervoor dat je jezelf goed voor de gek kan houden. Je ogen liegen immers niet? Als je twee meter voor je een gigantische haai ziet zwemmen, moet je wel even twee keer bedenken dat dat geen realiteit is. 

De twee schermpjes waaruit de meeste VR brillen bestaan, laten je op zeer hoge snelheid beelden zien die net iets van elkaar verschillen. Zoals je ogen de wereld normaal gesproken ook net onder twee verschillende hoeken zien, wordt dat met VR brillen perfect gesimuleerd. Hierdoor verwerken je hersenen de signalen eigenlijk op dezelfde manier. Het resultaat kan bedriegelijk zijn; een klein kantoor kan voelen als een enorm weidse vlakte.



Het mooie van VR werelden is dat deze er op alle mogelijke manieren uit kunnen zien. Zoals fotorealistische werelden, waarin je je een aangespoelde reiziger op een onbewoond eiland kunt wanen. Maar game ontwikkelaars kunnen ook de meest fantasierijke omgevingen creëren. Omgevingen die uitermate geschikt zijn om in te gamen. Want waar kan dat nu beter dan in een compleet andere wereld, waar zelfs de kat niet meer voor je beeldscherm langs kan lopen?

Technologie

Hoewel de VR technologie al een tijdje bestaat en hier ook in het verleden al mee geëxperimenteerd werd, zijn de beeldschermen de afgelopen jaren zo goed geworden dat de technologie nu echt rijp is voor de grote markt.  Veel ontwikkelaars sprongen hier dan ook op in. Onderstaande brillen kwamen dit jaar uit;

 Oculus Rift

Deze bril is te gebruiken in combinatie met een goede PC. Het aanbod voor de Oculus Rift bestaat met name uit games die te koop zijn via Steam, een online storefront voor PC games. De Oculus Rift is sinds maart 2016 op de markt.

HTC Vive

Ook de HTC Vive is te gebruiken in combinatie met een PC. Deze bril is sinds april 2016 op de markt. Sinds eind september heeft de Vive ook een eigen storefront; Viveport. Hier kunnen VR games en apps gedownload worden.

Op Viveport staan misschien wel de meeste VR ervaringen die geen games zijn. Zo kun je bijvoorbeeld Stonehenge bezoeken, of waan je je in een virtuele bioscoop zaal waar je je eigen filmpjes op het witte doek kunt bekijken.

PlayStation VR

De nieuwste speler op de VR markt is PlayStation. De PlayStation VR (PSVR) bril is alleen te gebruiken in combinatie met de PlayStation 4 (PS4). Deze gameconsole is al langer op de markt, maar kan nu dus ook gebruikt worden met een VR bril.



PlayStation is een gameconsole, wat betekent dat het grootste aanbod op de PSVR dan ook bestaat uit games. Sommige games zijn speciaal ontwikkeld voor de VR bril, andere games bestonden al en zijn ervoor aangepast. Alle games die beschikbaar zijn op de PSVR zijn voorzien van een PEGI classificatie.

Minimumleeftijd

Omdat de VR technologie relatief nieuw is, en er nog niet veel onderzoek beschikbaar is naar de lichamelijke effecten bij jongere kinderen, houden veel fabrikanten een veilige minimumleeftijd aan van 12 of 13 jaar. Een van de redenen hiervoor is dat de schermen van VR brillen zeer dicht op je ogen zitten en er is nog niet voldoende bekend over de mogelijke gevolgen hiervan bij zeer jongere kinderen.

Een ander mogelijk fysiek effect van de VR is een vorm van reisziekte. Omdat in sommige gevallen je ogen beweging waarnemen, terwijl je lichaam gewoon op een en dezelfde plek blijft, kunnen sommige mensen misselijk of draaierig worden van de VR bril. Deze effecten verschillen niet alleen per persoon, maar ook per VR ervaring.

Sommige fabrikanten hebben daarom een waarschuwing opgenomen bij hun producten en vertellen de gebruiker per game of de kans op misselijkheid zeer klein is of iets groter. Over het algemeen geldt; hoe meer bewegingsruimte de speler in een game heeft, hoe groter de kans op verschijnselen van reisziekte.

PEGI en VR

Natuurlijk houdt PEGI, als classificatie orgaan van videogames, de ontwikkelingen omtrend VR nauwlettend in de gaten. Alle VR games die uitkomen voor PSVR zullen voorzien zijn van een PEGI classificatie, en ook een groot deel van de spellen voor andere brillen zal een leeftijdsadvies van PEGI hebben.

De komst van VR is voor de wetenschapscommissie van PEGI aanleiding geweest om bestaand onderzoek naar de impact van VR te verzamelen en een vergadering te houden waar de leden de PlayStation VR zelf konden beleven.

Er was brede consensus dat, hoewel de beleving van VR zeer indrukwekkend kan zijn als gevolg van de immersie, dit niet noodzakelijk invloed hoeft te hebben op de uitkomst van het PEGI classificatie proces. PEGI criteria hebben betrekking op de inhoud, waarbij de gebruikte technologie in principe geen rol speelt. De wetenschapscommissie houdt de ontwikkeling van VR nauwlettend in de gaten en zal binnenkort weer bijeenkomen voor verdere evaluatie.