Tips
Kennis Mediagebruik Invloeden Tips Meer info



Thuis moeten ouders elke dag weer antwoorden vinden op de mediapraktijk van alledag. Daarom een paar tips: 

Hoe lang en wanneer?
· help kinderen een kijk- en speelplan te maken voor elke dag; hoe lang, wat en wanneer? Als u het niet eens bent met hun keuzes, leg dan uit waarom en help bij andere keuzes;
· spreek met de kinderen van tevoren af hoeveel tijd ze maximaal per dag of per week naar de televisie mogen kijken. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor computeren en internetten.
· gebruik de videorecorder om het kijken bij te sturen. Als een programma op een lastig moment wordt uitgezonden hoeft het eten of de bedtijd niet aangepast te worden.

Eigen codes
· maak er een gewoonte van om op het Kijkwijzeradvies te letten;
· neem nieuwe programma’s op video op en speel spelletjes eerst zelf, om te zien of het leeftijdsadvies past bij uw kinderen;
· leg kinderen uit welk soort programma’s of spelletjes niet goed voor hen zijn, en waarom.

Samen kijken
· kijk of speel, wanneer het even kan, samen met je kinderen en praat over die programma’s en computerspelletjes;
· wees voorzichtig met een eigen televisie of computer op de kinderslaapkamer; als ze alleen kijken heeft u er als ouder minder zicht op;
· gebruik vooral een televisie en een (spel-)computer in de huiskamer; zo heeft u meer zicht op wat ze zien of spelen.

Wees mediabewust
· als kinderen vragen of ze mogen kijken of spelen, zeg dan niet automatisch ja of nee, maar vraag wat ze willen zien of spelen. Kinderen leren hierdoor bewuster kiezen;
· hou eens een mediagebruikslijstje bij; hoeveel programma´s zien kinderen en ouders per dag? hoe lang zitten ze achter het beeldscherm? Hoeveel minuten reclame consumeren ze?
· maak vergelijkingen tussen situaties op televisie en in de werkelijkheid (bij allerlei soorten programma´s: films, tekenfilms, reclamespots en reportages). Wat kan helemaal niet, wat kan wel, maar ver weg, en wat kan bij kinderen in de buurt?

Praat en luister
· laat kinderen vertellen over hun gedachten en gevoelens bij programma´s en spelletjes die hen boeien. Zo komt u erachter of ze die met de nodige afstand kunnen bekijken, of dat ze er teveel in opgaan;
· bespreek eens hoe ruzies of problemen op televisie of in spelletjes worden opgelost. Op welke andere manieren het ook had gekund.

Geef het voorbeeld
Programma’s of computerspelletjes die niet voor kinderen zijn, kunt u het best zelf bekijken of spelen op momenten dat er geen kinderen in de buurt zijn.

Parental Control
Kinderen hebben tegenwoordig gemakkelijk toegang tot allerlei media. Dat is leuk, ze leren ervan en het is goed voor hun contacten. Maar veel ouders vinden het niet wenselijk dat hun kinderen zomaar met alles worden geconfronteerd wat die media te bieden hebben. Parental Control stelt ouders onder meer in staat om toegang tot games, websites, bepaalde inhoud en diensten uit te schakelen of te beperken. Deze Parental Control functies worden vaak meegeleverd als onderdeel van media apparaten (game consoles, mobiele telefoons), besturingssystemen (Windows, Apple, Firefox), software en platforms (beveiligingsoftware, online games, social networks), en televisieaanbod (digitale tv-kanalen, satelliet-tv). 



Inhoudsopgave:
KennisMediagebruikInvloedenTipsMeer info