Speelfilm

Pather Panchali

Apu 1: Song of the Little Road

Pather Panchali (digitale restauratie)
1955 Drama 126 min.

Meesterfilmer Satyajit Ray toont het landelijke Bengaalse leven. Eigenlijk waren de hoogtijdagen van het Italiaanse neorealisme alweer voorbij toen regisseur Ray met Pather Panchali de belangrijkste Indiase vertegenwoordiger van het genre maakte. De film was de eerste uit de zogenaamde Apu-trilogie waarin hij het alledaagse leven aan de onderkant van de Indiase maatschappij belicht, aan de hand van drie levensfases van de titelfiguur. In dit eerste deel probeert Apu's vader de levensomstandigheden van zijn gezin te verbeteren door werk te zoeken in de stad. In zijn afwezigheid vergaat het de achtergeblevenen alleen maar slechter, maar gelukkig is er op het filmisch palet van Ray niet alleen somberheid te vinden. Te midden van alle tragiek is er ook plaats voor poëzie en humor. De Indiase filmmaker zag De Sica's neorealistische meesterproef Ladri di biciclette tijdens een bezoek aan Europa en vond zijn roeping. “Wie zegt dat je geen amateur-acteurs mag gebruiken? Wie zegt dat je geen film kan opnemen in de regen?” Met zijn even documentaire als lyrische stijl bood Satyajit Ray een alternatief voor de traditionele Bollywood-cinema. Zijn vernieuwende werk – de 'Apu-trilogie' markeerde het ontstaan van een onafhankelijke Indiase cinema – werd in 1956 op het filmfestival van Cannes beloond met de Best Human Document Award. Satyajit Ray (1921-1992) is zonder twijfel een van de grootste filmmakers van India. Akira Kurosawa vergeleek het niet te hebben gezien van zijn films met 'als in de wereld zijn zonder ooit de zon of maan te hebben gezien'. Ook hedendaagse makers als Wes Anderson en Chris Nolan behoren tot de bewonderaars van zijn werk. De film is beschikbaar met Nederlandse of Engelse ondertitels.

De film bevat beelden van (mild) geweld. Het gaat dan om fysiek geweld (slaan, schoppen), schieten of geweld met wapens. Het geweld is niet expliciet in beeld gebracht, niet intens en heeft weinig gevolgen. Geweldsbeelden kunnen jonge kinderen druk maken (ze gaan het naspelen), of agressief.

Pather Pachali bevat lijdende mensen en/of dieren. Het inleven en meeleven met (hoofd)personages of dieren die iets engs of vreselijks doorstaan, kan kinderen bang maken.

Wat zit er nog meer in?

  • Lijken
  • Slachtoffer(s) van een ongeluk, ziekte, ramp of oorlog
  • Geweld tegen kinderen en/of dieren

Feedback

Heb je een vraag of opmerking over een Kijkwijzeradvies? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Klachten kunnen ingediend worden via het klachtenformulier.

Neem contact op

Pather Panchali

Meesterfilmer Satyajit Ray toont het landelijke Bengaalse leven. Eigenlijk waren de hoogtijdagen van het Italiaanse neorealisme alweer voorbij toen regisseur Ray met Pather Panchali de belangrijkste Indiase vertegenwoordiger van het genre maakte. De film was de eerste uit de zogenaamde Apu-trilogie waarin hij het alledaagse leven aan de onderkant van de Indiase maatschappij belicht, aan de hand van drie levensfases van de titelfiguur. In dit eerste deel probeert Apu's vader de levensomstandigheden van zijn gezin te verbeteren door werk te zoeken in de stad. In zijn afwezigheid vergaat het de achtergeblevenen alleen maar slechter, maar gelukkig is er op het filmisch palet van Ray niet alleen somberheid te vinden. Te midden van alle tragiek is er ook plaats voor poëzie en humor. De Indiase filmmaker zag De Sica's neorealistische meesterproef Ladri di biciclette tijdens een bezoek aan Europa en vond zijn roeping. “Wie zegt dat je geen amateur-acteurs mag gebruiken? Wie zegt dat je geen film kan opnemen in de regen?” Met zijn even documentaire als lyrische stijl bood Satyajit Ray een alternatief voor de traditionele Bollywood-cinema. Zijn vernieuwende werk – de 'Apu-trilogie' markeerde het ontstaan van een onafhankelijke Indiase cinema – werd in 1956 op het filmfestival van Cannes beloond met de Best Human Document Award. Satyajit Ray (1921-1992) is zonder twijfel een van de grootste filmmakers van India. Akira Kurosawa vergeleek het niet te hebben gezien van zijn films met 'als in de wereld zijn zonder ooit de zon of maan te hebben gezien'. Ook hedendaagse makers als Wes Anderson en Chris Nolan behoren tot de bewonderaars van zijn werk. De film is beschikbaar met Nederlandse of Engelse ondertitels.

Releasedatum 28-11-2024 Regisseur Satyajit Ray Productiejaar 1955 Organisatie Eye

Mogelijk schadelijk tot 12 jaar

Beelden van hard geweld, bloederige wonden, lijken, mensen of dieren die doodsbang zijn, of beelden van alcohol/drugs, discriminatie of seks kunnen schadelijk zijn voor kinderen jonger dan 12.

Lees meer

Angst

In de categorie angst kun je verschillende dingen tegenkomen: van verwondingen en lijken tot dierenleed, griezelige geluiden en horror. Maar ook aangrijpende beelden van zelfdoding of zelfbeschadiging. Net zoals bij geweld geldt: hoe echter en duidelijker iets in beeld komt, hoe hoger de leeftijd.

Lees meer

Geweld

Er kunnen allerlei soorten geweld voorkomen in producties. Van slaan en schoppen tot schieten, martelen of seksueel geweld. De algemene regel is: hoe heftiger het geweld, hoe hoger de leeftijd. Ook wordt er gekeken naar hoe hard en hoe écht het geweld is, en of er bloed te zien is.

Lees meer

Seks

Het zien van seks kan jongeren, die hun (seksuele) identiteit aan het ontwikkelen zijn, een verkeerd beeld geven van wat 'normaal' is. Hoe ver een seksuele handeling gaat, en hoe vaak en duidelijk het in beeld komt, bepaalt het uiteindelijke leeftijdsadvies.

Lees meer

Grof taalgebruik

Grof taalgebruik gaat over grove woorden, schuttingtaal, schelden of vloeken. Kinderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen en het nadoen of overnemen.

Lees meer

Discriminatie

Discriminatie is elke uitspraak of uitdrukking die bepaalde (groepen) mensen als ‘minder’ afschildert, bijvoorbeeld op basis van huidskleur, religie, seksuele geaardheid, geslacht of gender, nationaliteit, etc. Als dit in een productie voorkomt en de discriminerende uitspraak of actie wordt niet direct afgekeurd of afgestraft, dan wordt het pictogram voor discriminatie getoond.

Lees meer

Drugs, alcohol en roken

Als in een film of serie drugs worden gebruikt, veel alcohol wordt gedronken of wordt gerookt, dan krijgt het een Kijkwijzer symbool voor drugs, alcohol en roken. Jongeren kunnen het als iets normaals gaan zien, of zelfs als iets om uit te proberen.

Lees meer

Selecteer een taal