Het NICAM had voor de conferentiedeelnemers een intensief programma voorbereid. Op de eerste dag rapporteerden de vertegenwoordigers van negen nationale filmclassificatie instellingen over de laatste ontwikkelingen in hun land. Het NICAM presenteerde zelf een overzicht van nieuwe activiteiten, zoals Buro240a en het pilot project MediaSmarties.
Prof. Patti Valkenburg, lid van de Wetenschapscommissie van het NICAM, gaf een toelichting op de invoering van de 9 jaar leeftijd voor Kijkwijzer.
De tweede conferentiedag vond deels plaats op het ministerie van OCW, waar gesproken werd over de implementatie in de verschillende Europese lidstaten van de onlangs verschenen Europese richtlijn Audiovisual Media Services. De discussie, gemodereerd door prof. Nico van Eijk, werd ingeleid met een introductie van Marcel Boulogne van de audiovisuele beleidsafdeling van de Europese Commissie en met een verklaring van prof. Madeleine de Cock Buning van het Commissariaat voor de Media.
Spectaculair
Tijdens de ochtendsessie van 20 mei in Pathé Buitenhof stonden de spectaculaire ontwikkeling van 3D film en de mogelijke gevolgen voor filmclassificatie centraal. Een thema waarmee filmclassificatie instellingen in meerdere landen momenteel worstelen. Op dit moment zijn er dan ook meer vragen dan antwoorden. In Zweden overweegt men om films die in 3D en 2D versies worden uitgebracht afzonderlijk te classificeren. In Portugal heeft de vertoning van 3D films zoals Avatar geleid tot waarschuwingen in de media door medische specialisten.
Ed Tan, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en voormalig lid van de Wetenschapscommissie van het NICAM, presenteerde zowel de eerste, voorlopige bevindingen van eigen onderzoek naar de effecten van 3D filmvertoningen, als enkele deelresultaten van een recent publieksonderzoek dat het NICAM heeft laten uitvoeren. Het aantal volwassen en kinderen dat een 3D film gezien heeft en vanuit die ervaring een mening kan geven groeit weliswaar, maar het gaat nu nog om een minderheid.
Ed Tan constateerde dat 3D wel degelijk effecten kan hebben. Het gaat dan vooral om versterkte impact, bijvoorbeeld in de vorm van een opwindend of angstaanjagend effect. Ook kan het kijken naar 3D beelden fysieke gevolgen hebben, zo wordt soms hoofdpijn gemeld. De afstand tot het scherm die men bij 3D inneemt, is belangrijk voor de ervaring met 3D, zo blijkt uit Tans onderzoek. Maar hij constateert ook dat nog teveel onduidelijk is om definitieve conclusies te trekken. Zoals de fysieke gevolgen van herhaalde blootstelling aan 3D voor de lange termijn en of de effecten gerelateerd kunnen worden aan de leeftijd van een kind.
Ouders maken zich nog geen zorgen
Uit het NICAM onderzoek blijkt dat een kleine meerderheid (51%) van de ouders zich weinig zorgen maakt over de effecten van 3D en geen reden ziet om deze films strenger te classificeren.
Volgens Ed Tan is er voldoende aanleiding om goed naar het verschijnsel 3D te kijken. In afwachting van de resultaten van uitgebreider onderzoek, stelt hij voor dat het publiek in elk geval duidelijk wordt geïnformeerd als het bij een film om een 3D vertoning gaat. Want, volgens Tan, zullen we nog veel te maken krijgen met 3D; het is geen tijdelijke hype, maar een blijvertje.
Ook de conferentiedeelnemers concludeerden dat er meer onderzoek en ervaring met 3D nodig is, voordat de conclusie kan worden getrokken dat 3D films anders geclassificeerd dienen te worden dan 2D films.