Kijkwijzer bekijkt: reclame op internet

Wat is de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en hoe herken je reclame op internet?
Volgens de NOM Kids Monitor uit 2017 kijken bijna 60% van alle kinderen naar vlogs. Daarvan is 78% tussen de 10 en 12 jaar oud. Uit het Nationale Social Media Onderzoek (PDF) uit 2019 blijkt dat 50% van alle jongeren tussen de 15 en 19 dágelijks YouTube gebruikt. Voor veel marketeers is social media-content daarom interessant: het geeft ze toegang tot een grote groep die lastig te bereiken is via de klassieke media, zoals print en lineaire televisie (slechts 1 op de 5 kinderen las in 2017 wel eens een krant). Daarbij maken marketeers vaak gebruik van influencers: een soort trendsetters die een groot aantal volgers hebben op social media. Dat geeft ze – de naam zegt het al – veel invloed. Maar: influencers maken in hun posts en video’s soms (betaald) reclame voor verschillende merken. En die reclame wordt niet altijd als zodanig aangeduid.

#Ad
Eind augustus startte de Stichting Reclame Code (SRC) een campagne: #Ad. Deze campagne roept influencers op om eerlijk te zijn over reclames in hun (video)producten. Als hoofdreden geeft de SRC daarvoor het belang van transparantie op social media: iedereen moet kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. “Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot. Dat is positief voor alle partijen: het merk, de influencer én de consument.” 
 
 
De #Ad campagne is een aanvulling op de Reclamecode Social Media, die het SRC al in 2014 opstelde. Dat is nu geüpdatet naar de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing, omdat de populariteit van influencers de afgelopen vijf jaar is gegroeid.

Kinder- en Jeugdreclamecode
De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing richt zich op de makers van content: zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en open zijn over reclame-uitingen. Op de website van de Stichting Reclame Code staan tips over hoe makers het beste duidelijk kunnen maken dat er sprake is van reclame. Dat gaat over het informeren van elke consument, niet specifiek over hoe je je hierbij op kinderen en jongeren kunt richten. Maar jeugd is “extra gevoelig voor de overtuigingskracht van reclameboodschappen” (bron: Mediawijsheid). Uit een onderzoek in de ‘Journal of Psychosocial Research on Cyberspace’ blijkt bovendien dat jongeren niet kritisch kijken naar dit soort sluikreclames op social media, en dat ze niet altijd inzien wat de achterliggende marketingintenties zijn (bron: Bitescience). Om deze jongere kijkers te beschermen is er sinds 2013 de Kinder- en Jeugdreclamecode: daarin staat beschreven dat reclames die gericht zijn op kinderen en jongeren duidelijk herkenbaar moeten zijn en dat de wijze waarop dat gedaan wordt, moet passen bij het bevattingsvermogen van een kind.

Meer lezen
+ Website van Stichting Reclame Code met uitleg over de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing
+ ‘Warning, sponsored content! Adolescents discuss influencer marketing’ : Artikel op Bitescience.com over het onderzoek ‘Insights in adolescents’ advertising literacy, perceptions and responses regarding sponsored influencer videos and disclosures’ (Sophia van Dam & Eva van Reijmersdal, 2019)

 

Gerelateerde berichten

“Iedereen moet Kijkwijzer-icoontjes gebruiken”

Op 17 mei heeft het Commissariaat voor de Media bekendgemaakt dat uploaders met (onder andere) meer dan 500.000 volgers en abonnees op platforms als YouTube, Instagram en TikTok zich vanaf 1 juli moeten houden aan strengere regels. 

Lees verder

Kijkwijzer.nl volledig vernieuwd!

Kijkwijzer bestaat 20 jaar en dat vieren we met een volledig vernieuwde huisstijl en website. Zowel qua design als qua informatievoorziening zal de website inspelen op het hedendaagse medialandschap. We bieden, naast de bekende leeftijdsadviezen en inhoudspictogrammen, nog meer relevante informatie over films, series, televisieprogramma’s, games en online filmpjes.

Lees verder

Alle leeftijden

Het leeftijdsadvies Alle leeftijden (AL) geeft aan dat een film, serie of televisieprogramma géén schadelijke beelden bevat.

Alle leeftijden

6 jaar

Het leeftijdsadvies 6 jaar is ontwikkeld om jonge kinderen te beschermen tegen enge en gewelddadige beelden. Juist jongere kinderen kunnen daar gevoelig voor zijn.

6 jaar

9 jaar

Pas vanaf hun 9e begrijpen kinderen beter of een film of serie echt is. Sommige beelden krijgen daarom het leeftijdsadvies 9 jaar. 

9 jaar

12 jaar

Tussen de 10 en 12 jaar gaan kinderen op een andere manier naar de wereld kijken. Toch zijn deze kinderen nog makkelijker te beïnvloeden dan pubers. 

12 jaar

14 jaar

Op deze leeftijd gebruiken kinderen film en televisie steeds vaker om ‘sociale’ lessen te leren, bijvoorbeeld over hoe je jezelf bent of hoe je het beste met anderen om kunt gaan. Daarom kan het kijken naar gevaarlijk gedrag op deze leeftijd problemen veroorzaken.

14 jaar

16 jaar

Hoewel pubers van rond de 16 beter het verschil tussen goed en slecht begrijpen, betekent dat niet dat zij alle films en series zonder problemen kunnen volgen.

16 jaar

18 jaar

Het leeftijdsadvies 18 jaar geeft aan welke films en programma’s echt alléén voor volwassenen zijn.

18 jaar

Geweld

Kinderen die geweld zien, kunnen daar agressief of bang van worden. Of ze kunnen gemakkelijk over geweld gaan denken: het stompt ze af. Er spelen wel een aantal dingen mee, die bepalen hoe groot de kans op deze schadelijke gevolgen is. Bijvoorbeeld: hoe écht het geweld is, of er bloed te zien is, of dat het geweld beloond wordt.

Geweld

Angst

Van enge beelden kunnen kinderen schrikken, bang en onrustig worden of zelfs langdurige angsten zoals nachtmerries krijgen. Hoe heftig deze effecten zijn, verschilt per persoon en per leeftijd.

Angst

Seks

Kinderen en jongeren die middenin hun (seksuele) ontwikkeling zitten, kunnen nog niet toe zijn aan het zien van seks. Ook kunnen ze het soms niet goed plaatsen. Kijkwijzer houdt hier rekening mee. Hoe duidelijk seks in beeld komt, bepaalt het uiteindelijke leeftijdsadvies.

Seks

Grof taalgebruik

Grof taalgebruik gaat over grove woorden, schuttingtaal, schelden of vloeken. Kinderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen en het nadoen of overnemen.

Grof taalgebruik

Discriminatie

Discriminatie is elke uitspraak of uitdrukking die bepaalde (groepen) mensen als ‘minder’ afschildert, bijvoorbeeld op basis van ras, religie, seksuele voorkeur, geslacht of nationaliteit. Als dit in een productie voorkomt en de discriminerende uitspraak of actie wordt niet direct afgekeurd of afgestraft, dan wordt het pictogram voor discriminatie getoond.

Discriminatie

Drugs

Als in een film of serie harddrugs worden gebruikt, of (veel) alcohol, softdrugs of tabak, dan krijgt het een Kijkwijzer symbool voor roken, alcohol en drugs. Jongeren kunnen het als iets normaals gaan zien, of zelfs als iets om uit te proberen.

Roken, alcohol en drugs

Geweld

De game bevat geweld. In spellen met PEGI 7 gaat het om niet-realistisch of niet-expliciet geweld. Games in de leeftijdscategorie PEGI 12 kunnen realistisch geweld bevatten tegen fantasiepersonages, en niet-realistisch geweld tegen menselijke personages. In games met een PEGI 16 of PEGI 18 zit steeds realistischer geweld, vaak met bloed.

Angst

Dit pictogram komt voor bij spellen met een PEGI 7-advies als ze beelden of geluiden bevatten die angstaanjagend kunnen zijn voor jongere kinderen. Als er wat heftigere horroreffecten voorkomen leidt dit tot een PEGI 12 of PEGI 16.

Seks

Als dit pictogram voorkomt bij een spel met een PEGI 12-advies, kunnen personages seksueel getinte opmerkingen maken of uitdagend poseren. Bij een PEGI 16 game kan er sprake zijn van erotisch naakt of seks (waarbij geslachtsdelen niet zichtbaar zijn). Bij PEGI 18 wijst dit pictogram op expliciete seksuele activiteit. Aan beelden van niet-seksueel naakt hangt géén leeftijdsadvies.

Drugs

De game toont of verwijst naar het gebruik van illegale drugs, alcohol of tabak. Games met dit inhoudspictogram krijgen altijd het leeftijdsadvies PEGI 16 of PEGI 18.

Discriminatie

Als dit pictogram voorkomt, bevat een spel etnische, religieuze, nationalistische of andere stereotypes die aanzetten tot haat. Dit soort inhoud krijgt altijd een PEGI 18-classificatie en is in veel gevallen strafbaar.

Grof taalgebruik

Een game met dit pictogram bevat grof taalgebruik. In tegenstelling tot Kijkwijzer, waarbij grof taalgebruik niet tot een bepaalde leeftijd leidt, zorgt het bij PEGI voor een PEGI 12, PEGI 16 of PEGI 18. 

PEGI 3

PEGI 3 games zijn geschikt voor alle leeftijden. Een héél milde vorm van geweld kan voorkomen. De game bevat geen geluiden of beelden die jonge kinderen bang kunnen maken. Er is geen grof taalgebruik te horen of te lezen.

PEGI 7

Games met beelden of geluiden die angstaanjagend kunnen zijn voor jongere kinderen, vallen in deze categorie. Een heel milde vorm van geweld (niet-realistisch geweld, zonder al te veel details) kan voorkomen in een game met een PEGI 7 advies.

PEGI 12

Games met iets explicieter geweld tegen fantasiepersonages, of met niet-realistisch geweld tegen menselijke personages, krijgen een PEGI 12 advies. Er kunnen wat scheldwoorden in zitten, of een beetje schunnige opmerkingen. Er komt geen seks in voor.

PEGI 16

Games krijgen een PEGI 16 advies als er geweld voorkomt dat er realistisch uitziet. Een personage reageert dan zoals iemand in het echt ook zou reageren op geweld. Ook kan er grof taalgebruik voorkomen, of seks, of het gebruik van alcohol, drugs en tabak.

PEGI 18

PEGI 18 wordt gebruikt wanneer het gaat om grof geweld, zinloos geweld, of geweld tegen weerloze personages (zoals kinderen of gijzelaars). De verheerlijking van illegaal drugsgebruik, gesimuleerd gokken, en expliciete seksuele activiteit leiden ook tot PEGI 18.

Gokken

De game bevat elementen die gokken aanmoedigen en aanleren. Het gaat hierbij om kansspelen die normaal gesproken voorkomen in casino's of speelzalen. Een aantal oudere spellen hebben dit pictogram in combinatie met een PEGI 12 of PEGI 16, maar sinds 2020 krijgen nieuwe spellen met dit soort inhoud altijd PEGI 18.

In-game aankopen

De game biedt spelers de mogelijkheid om digitale spullen of diensten te kopen met echt geld. Denk hierbij aan bonus levels of kleding voor je personage, maar ook aan virtuele munten of het uitschakelen van advertenties. 

Selecteer een taal