Kijkwijzer bekijkt: reclame op internet

Wat is de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en hoe herken je reclame op internet?
Volgens de NOM Kids Monitor uit 2017 kijken bijna 60% van alle kinderen naar vlogs. Daarvan is 78% tussen de 10 en 12 jaar oud. Uit het Nationale Social Media Onderzoek (PDF) uit 2019 blijkt dat 50% van alle jongeren tussen de 15 en 19 dágelijks YouTube gebruikt. Voor veel marketeers is social media-content daarom interessant: het geeft ze toegang tot een grote groep die lastig te bereiken is via de klassieke media, zoals print en lineaire televisie (slechts 1 op de 5 kinderen las in 2017 wel eens een krant). Daarbij maken marketeers vaak gebruik van influencers: een soort trendsetters die een groot aantal volgers hebben op social media. Dat geeft ze – de naam zegt het al – veel invloed. Maar: influencers maken in hun posts en video’s soms (betaald) reclame voor verschillende merken. En die reclame wordt niet altijd als zodanig aangeduid.

#Ad
Eind augustus startte de Stichting Reclame Code (SRC) een campagne: #Ad. Deze campagne roept influencers op om eerlijk te zijn over reclames in hun (video)producten. Als hoofdreden geeft de SRC daarvoor het belang van transparantie op social media: iedereen moet kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. “Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot. Dat is positief voor alle partijen: het merk, de influencer én de consument.” 
 
 
De #Ad campagne is een aanvulling op de Reclamecode Social Media, die het SRC al in 2014 opstelde. Dat is nu geüpdatet naar de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing, omdat de populariteit van influencers de afgelopen vijf jaar is gegroeid.

Kinder- en Jeugdreclamecode
De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing richt zich op de makers van content: zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en open zijn over reclame-uitingen. Op de website van de Stichting Reclame Code staan tips over hoe makers het beste duidelijk kunnen maken dat er sprake is van reclame. Dat gaat over het informeren van elke consument, niet specifiek over hoe je je hierbij op kinderen en jongeren kunt richten. Maar jeugd is “extra gevoelig voor de overtuigingskracht van reclameboodschappen” (bron: Mediawijsheid). Uit een onderzoek in de ‘Journal of Psychosocial Research on Cyberspace’ blijkt bovendien dat jongeren niet kritisch kijken naar dit soort sluikreclames op social media, en dat ze niet altijd inzien wat de achterliggende marketingintenties zijn (bron: Bitescience). Om deze jongere kijkers te beschermen is er sinds 2013 de Kinder- en Jeugdreclamecode: daarin staat beschreven dat reclames die gericht zijn op kinderen en jongeren duidelijk herkenbaar moeten zijn en dat de wijze waarop dat gedaan wordt, moet passen bij het bevattingsvermogen van een kind.

Meer lezen
+ Website van Stichting Reclame Code met uitleg over de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing
+ ‘Warning, sponsored content! Adolescents discuss influencer marketing’ : Artikel op Bitescience.com over het onderzoek ‘Insights in adolescents’ advertising literacy, perceptions and responses regarding sponsored influencer videos and disclosures’ (Sophia van Dam & Eva van Reijmersdal, 2019)

 

Recente nieuwsberichten

Het recht op bescherming tegen schadelijke content, ook op social media

Kinderen hebben het recht beschermd te worden tegen schadelijke content op social media. Lees het essay dat Tiffany van Stormbroek, directeur-bestuurder van NICAM, hierover schreef voor UNICEF.

Lees verder

Special Media Awards: dit zijn de winnaars

Woensdag 8 november kwamen 30 genomineerden uit het hele land naar Beeld & Geluid in Hilversum voor de leukste award uitreiking van Nederland: de Special Media Awards. De Special Media Awards zijn de prijzen voor mensen met een verstandelijke beperking die zelf media maken. Tijdens een spannende show maakten Irene Moors en Kevin van den Berg de 10 winnaars bekend.

Lees verder

Alle leeftijden

Het leeftijdsadvies Alle leeftijden (AL) geeft aan dat een film, serie of televisieprogramma géén schadelijke beelden bevat.

Lees meer

Mogelijk schadelijk tot 6 jaar

Voor kinderen jonger dan 6 kan het schadelijk zijn om beelden te zien van geweld, enge dieren of fantasiefiguren (zoals monsters en heksen) of van verwondingen. Kinderen onder de 6 hebben nog veel moeite om het verschil tussen ‘echt’ en ‘nep’ te zien.

Lees meer

Mogelijk schadelijk tot 9 jaar

Voor kinderen jonger dan 9 kan het schadelijk zijn om griezelige beelden te zien, geweld tegen kinderen of dieren, of slachtoffers van bijvoorbeeld een ramp of oorlog.

Lees meer

Mogelijk schadelijk tot 12 jaar

Beelden van hard geweld, bloederige wonden, lijken, mensen of dieren die doodsbang zijn, of beelden van alcohol/drugs, discriminatie of seks kunnen schadelijk zijn voor kinderen jonger dan 12.

Lees meer

Mogelijk schadelijk tot 14 jaar

Beelden van gevaarlijk gedrag (zoals stunts en challenges) kunnen schadelijk zijn voor jongeren onder de 14. Ook horrorfilms (zowel realistische als onrealistische) zijn mogelijk schadelijk.

Lees meer

Mogelijk schadelijk tot 16 jaar

Beelden van heftig geweld, horror, (expliciete) seks en verheerlijking van alcohol en drugs kunnen schadelijk zijn voor pubers van rond de 16. Ze zijn op zoek naar hun eigen grenzen, en naar spanning en sensatie. De invloed van hun leeftijdsgenoten is groot.

Lees meer

Mogelijk schadelijk tot 18 jaar

Het leeftijdsadvies 18 jaar geeft aan welke films en programma’s echt alléén voor volwassenen zijn.

Lees meer

Geweld

Er kunnen allerlei soorten geweld voorkomen in producties. Van slaan en schoppen tot schieten, martelen of seksueel geweld. De algemene regel is: hoe heftiger het geweld, hoe hoger de leeftijd. Ook wordt er gekeken naar hoe hard en hoe écht het geweld is, en of er bloed te zien is.

Lees meer

Angst

In de categorie angst kun je verschillende dingen tegenkomen: van verwondingen en lijken tot dierenleed, griezelige geluiden en horror. Maar ook aangrijpende beelden van zelfdoding of zelfbeschadiging. Net zoals bij geweld geldt: hoe echter en duidelijker iets in beeld komt, hoe hoger de leeftijd.

Lees meer

Seks

Het zien van seks kan jongeren, die hun (seksuele) identiteit aan het ontwikkelen zijn, een verkeerd beeld geven van wat 'normaal' is. Hoe ver een seksuele handeling gaat, en hoe vaak en duidelijk het in beeld komt, bepaalt het uiteindelijke leeftijdsadvies.

Lees meer

Grof taalgebruik

Grof taalgebruik gaat over grove woorden, schuttingtaal, schelden of vloeken. Kinderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen en het nadoen of overnemen.

Lees meer

Discriminatie

Discriminatie is elke uitspraak of uitdrukking die bepaalde (groepen) mensen als ‘minder’ afschildert, bijvoorbeeld op basis van huidskleur, religie, seksuele geaardheid, geslacht of gender, nationaliteit, etc. Als dit in een productie voorkomt en de discriminerende uitspraak of actie wordt niet direct afgekeurd of afgestraft, dan wordt het pictogram voor discriminatie getoond.

Lees meer

Roken, alcohol en drugs

Als in een film of serie wordt gerookt, veel alcohol wordt gedronken of drugs worden gebruikt, dan krijgt het een Kijkwijzer symbool voor roken, alcohol en drugs. Jongeren kunnen het als iets normaals gaan zien, of zelfs als iets om uit te proberen.

Lees meer

Gevaarlijke challenges of stunts

Het pictogram voor gevaarlijk gedrag geeft aan dat er gevaarlijke challenges of stunts voorkomen.

Lees meer

Geweld

De game bevat geweld. In spellen met PEGI 7 gaat het om niet-realistisch of niet-expliciet geweld. Games in de leeftijdscategorie PEGI 12 kunnen realistisch geweld bevatten tegen fantasiepersonages, en niet-realistisch geweld tegen menselijke personages. In games met een PEGI 16 of PEGI 18 zit steeds realistischer geweld, vaak met bloed.

Angst

Dit pictogram komt voor bij spellen met een PEGI 7-advies als ze beelden of geluiden bevatten die angstaanjagend kunnen zijn voor jongere kinderen. Als er wat heftigere horroreffecten voorkomen leidt dit tot een PEGI 12 of PEGI 16.

Seks

Als dit pictogram voorkomt bij een spel met een PEGI 12-advies, kunnen personages seksueel getinte opmerkingen maken of uitdagend poseren. Bij een PEGI 16 game kan er sprake zijn van erotisch naakt of seks (waarbij geslachtsdelen niet zichtbaar zijn). Bij PEGI 18 wijst dit pictogram op expliciete seksuele activiteit. Aan beelden van niet-seksueel naakt hangt géén leeftijdsadvies.

Drugs

De game toont of verwijst naar het gebruik van illegale drugs, alcohol of tabak. Games met dit inhoudspictogram krijgen altijd het leeftijdsadvies PEGI 16 of PEGI 18.

Discriminatie

Als dit pictogram voorkomt, bevat een spel etnische, religieuze, nationalistische of andere stereotypes die aanzetten tot haat. Dit soort inhoud krijgt altijd een PEGI 18-classificatie en is in veel gevallen strafbaar.

Grof taalgebruik

Een game met dit pictogram bevat grof taalgebruik. In tegenstelling tot Kijkwijzer, waarbij grof taalgebruik niet tot een bepaalde leeftijd leidt, zorgt het bij PEGI voor een PEGI 12, PEGI 16 of PEGI 18. 

PEGI 3

PEGI 3 games zijn geschikt voor alle leeftijden. Een héél milde vorm van geweld kan voorkomen. De game bevat geen geluiden of beelden die jonge kinderen bang kunnen maken. Er is geen grof taalgebruik te horen of te lezen.

PEGI 7

Games met beelden of geluiden die angstaanjagend kunnen zijn voor jongere kinderen, vallen in deze categorie. Een heel milde vorm van geweld (niet-realistisch geweld, zonder al te veel details) kan voorkomen in een game met een PEGI 7 advies.

PEGI 12

Games met iets explicieter geweld tegen fantasiepersonages, of met niet-realistisch geweld tegen menselijke personages, krijgen een PEGI 12 advies. Er kunnen wat scheldwoorden in zitten, of een beetje schunnige opmerkingen. Er komt geen seks in voor.

PEGI 16

Games krijgen een PEGI 16 advies als er geweld voorkomt dat er realistisch uitziet. Een personage reageert dan zoals iemand in het echt ook zou reageren op geweld. Ook kan er grof taalgebruik voorkomen, of seks, of het gebruik van alcohol, drugs en tabak.

PEGI 18

PEGI 18 wordt gebruikt wanneer het gaat om grof geweld, zinloos geweld, of geweld tegen weerloze personages (zoals kinderen of gijzelaars). De verheerlijking van illegaal drugsgebruik, gesimuleerd gokken, en expliciete seksuele activiteit leiden ook tot PEGI 18.

Gokken

De game bevat elementen die gokken aanmoedigen en aanleren. Het gaat hierbij om kansspelen die normaal gesproken voorkomen in casino's of speelzalen. Een aantal oudere spellen hebben dit pictogram in combinatie met een PEGI 12 of PEGI 16, maar sinds 2020 krijgen nieuwe spellen met dit soort inhoud altijd PEGI 18.

In-game aankopen

De game biedt spelers de mogelijkheid om digitale spullen of diensten te kopen met echt geld. Denk hierbij aan bonus levels of kleding voor je personage, maar ook aan virtuele munten of het uitschakelen van advertenties. 

Selecteer een taal