Actueel

PEGI pictogrammen goed zichtbaar in advertenties

Hilversum, 8 mei 2012

Dit jaar heeft PEGI voor de derde keer onderzoek gedaan naar de naleving van deze richtlijnen voor uitgevers en adverteerders. In vijf Europese landen, waaronder ook Nederland, is gekeken naar advertenties op televisie, op internet en in tijdschriften. Uit het onderzoek blijkt dat de leeftijdsclassificatie in de meeste gevallen goed weergegeven wordt. In 90% van alle advertenties werd de PEGI classificatie van het geadverteerde product op juiste wijze getoond.  In Nederland waren zelfs alle bekeken advertenties op televisie in overeenstemming met de PEGI richtlijnen.

“We zijn erg blij met dit resultaat, dat duidelijk laat zien dat onze inspanningen van de afgelopen jaren hun vruchten hebben afgeworpen”, aldus Simon Little, directeur van PEGI S.A. “Het doel van dit project is om te laten zien hoe toegewijd de game uitgevers zijn om consumenten op de hoogte te brengen van PEGI. De commerciële waarde voor het PEGI systeem is enorm, omdat de pictogrammen te zien zijn op duizenden websites, in tijdschriften en tijdens primetime op televisie. Doordat de PEGI pictogrammen zo vaak getoond worden, zullen consumenten zich meer bewust worden van het systeem, wat natuurlijk een cruciale factor is. We zullen daarom zeker doorgaan met deze onderzoeken.”

Het volledige rapport is hier te downloaden:



terug naar nieuwsoverzicht