Actueel

Uitgelicht: de populariteit van Squid Game (Kijkwijzer-advies 16 jaar)

Hilversum, 12 oktober 2021

Over de inhoud van Squid Game hoeft geen verwarring te bestaan: het is een thriller waarin een groep wanhopige mensen samen wordt gebracht op een mysterieuze plek om te strijden in een reeks uitdagingen die zijn ontleend aan kinderspelletjes. Wie een spel verliest, wordt gedood - en dat wordt bloederig in beeld gebracht. Maar het is óók een sociaal-realistisch drama over de schaduwkanten van de Zuid-Koreaanse samenleving, met volwassen thema’s als de groeiende kloof tussen arm en rijk, gokverslaving, drugsgebruik, geweld in relaties, zelfmoord en seks. 

Squid Game heeft een Kijkwijzer-advies van 16 jaar en is dus niet voor kinderen. De serie bevat beelden van grof geweld, details van verwondingen, seks, poging tot zelfmoord, en grof taalgebruik. 
 
Kijkwijzer is ontwikkeld met de hulp van wetenschappers. Uit onderzoek blijkt dat verschillende kenmerken van mediageweld de kans op agressief gedrag en/of afstomping verhogen. Lees hier meer over de effecten van geweld.

Als geweld écht is en lijkt op de werkelijkheid, dan kunnen kinderen daar zelf agressief van worden. Het geweld in Squid Game is geloofwaardig, het kan écht gebeuren, en daarom kan het schadelijke gevolgen voor kinderen hebben. Word je er langer aan blootgesteld, dan kan het ook zorgen dat je anders gaat kijken naar de wereld. Je went eraan en geweld wordt zo ‘normaal’.
 
Een ander kenmerk van mediageweld, dat met name afstomping stimuleert, is de mate waarin de gevolgen van het geweld in beeld worden gebracht, zoals bloed, ernstige verwondingen of verminkingen. Het vaker zien van dit soort beelden verhoogt de kans dat kijkers afstompen of onverschillig worden voor geweld. 
Kinderen kunnen ook angstig worden, en dit soort heftige beelden kan hen slapeloze nachten geven. 

Afbeelding: Netflix
 
Survivalgame met kinderspelletjes
Squid Game is binnen korte tijd een populaire en veel besproken serie geworden. Het blijkt een hype onder volwassenen en nu ook onder kinderen en jonge tieners. Deels kan dat worden verklaard doordat het om bekende kinderspelletjes gaat, zoals touwtrekken en Annamaria Koekoek, en door de stilering die doet denken aan populaire survivalgames met felgekleurde kostuums. Fragmenten uit de serie zijn bovendien een hype op Tiktok en Instagram. De schijn van kinderlijk vermaak wordt ook gecreëerd door de marketing met een grote lachende pop die vaak de Squid Game-poster siert en door de merchandise met Squid Game-kostuums. 
 
Beter uitleggen dan verbieden
Hoe ga je nu als ouder of leraar om met de populariteit van Squid Game? Ga in gesprek en leg uit waarom je liever niet wilt dat ze het kijken: omdat het te gewelddadig en dus niet goed voor ze is. Heeft een kind de serie, een aflevering of bepaalde beelden al gezien? Dan kun je er het beste met ze over praten. Wat hebben ze nou gezien en wat vonden ze daarvan? Zien ze het als echt of als nep? Hiermee kun je wellicht wat van de angst die er leeft wegnemen. Door erover te praten met kinderen en ze hun mening en gevoelens hardop uit te laten spreken, kan hen helpen bepaalde beelden beter te begrijpen en te verwerken.

Op de website van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) staan handige tips voor het mediagebruik van kinderen en het praten hierover. Zie de Toolbox Mediaopvoeding op https://www.nji.nl/mediaopvoeding/toolbox.
 
terug naar nieuwsoverzicht