Documentaire

El sicario: Room 164

2010 Misdaad 80 min.

Filmmaker Gianfranco Rosi (1964) kruipt met zijn nieuwste documentaire El Sicario, Room 164 onder de huid van de toeschouwer. Rosi tekende het schokkende relaas op van een huurmoordenaar die twintig jaar lang heeft gewerkt in opdracht van een Mexicaanse drugsbaron. Hij werkte jarenlang bij de politie in Chihuahua en werd zelfs getraind door de FBI. In kamer 164 van een morsig hotel vlakbij de Mexicaans-Amerikaanse grens vertelt de man, met een zwarte doek over zijn hoofd, onaangedaan over zijn dagelijkse werkzaamheden: kidnappen, martelen en doden. Ook de onvoorstelbare corruptie van de Mexicaanse en de Amerikaanse autoriteiten komt ter sprake. Een artikel in Harper’s Magazine van de Amerikaanse onderzoeksjournalist Charles Bowden vormde de aanleiding voor Gianfranco Rosi om El Sicario (‘de huurmoordenaar’) zelf op te zoeken. El Sicario is in 2007 gevlucht uit Ciudad Juárez, de moordhoofdstad van de wereld. Er staat inmiddels een prijs van 250.000 dollar op zijn hoofd. In zijn verbijsterende bekentenis beschrijft hij hoe hij zo’n 500 mensen heeft vermoord. Gedurende de hele film gebruikt hij een kladblok om via tekeningen en woorden zijn verhaal kracht bij te zetten. Zo laat hij in een diagram zien hoe een ontvoering tactisch in elkaar steekt, en vertelt hij hoe ze de gekidnapte met vuur hebben gemarteld. Rosi bedrijft een nieuw soort onderzoeksjournalistiek die niet alleen inhoudelijk maar ook qua vorm opvalt, pendelend tussen journalistiek en fictie, waarmee hij de grenzen van de documentaire exploreert en de documentaire boven de talking head-docu uittilt. Met minimale ingrepen weet hij de zeggingskracht van het niets verhullende verhaal van El Sicario te maximaliseren.

Feedback

Heb je een vraag of opmerking over een Kijkwijzeradvies? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Klachten kunnen ingediend worden via het klachtenformulier.

Neem contact op

El sicario: Room 164

Filmmaker Gianfranco Rosi (1964) kruipt met zijn nieuwste documentaire El Sicario, Room 164 onder de huid van de toeschouwer. Rosi tekende het schokkende relaas op van een huurmoordenaar die twintig jaar lang heeft gewerkt in opdracht van een Mexicaanse drugsbaron. Hij werkte jarenlang bij de politie in Chihuahua en werd zelfs getraind door de FBI. In kamer 164 van een morsig hotel vlakbij de Mexicaans-Amerikaanse grens vertelt de man, met een zwarte doek over zijn hoofd, onaangedaan over zijn dagelijkse werkzaamheden: kidnappen, martelen en doden. Ook de onvoorstelbare corruptie van de Mexicaanse en de Amerikaanse autoriteiten komt ter sprake. Een artikel in Harper’s Magazine van de Amerikaanse onderzoeksjournalist Charles Bowden vormde de aanleiding voor Gianfranco Rosi om El Sicario (‘de huurmoordenaar’) zelf op te zoeken. El Sicario is in 2007 gevlucht uit Ciudad Juárez, de moordhoofdstad van de wereld. Er staat inmiddels een prijs van 250.000 dollar op zijn hoofd. In zijn verbijsterende bekentenis beschrijft hij hoe hij zo’n 500 mensen heeft vermoord. Gedurende de hele film gebruikt hij een kladblok om via tekeningen en woorden zijn verhaal kracht bij te zetten. Zo laat hij in een diagram zien hoe een ontvoering tactisch in elkaar steekt, en vertelt hij hoe ze de gekidnapte met vuur hebben gemarteld. Rosi bedrijft een nieuw soort onderzoeksjournalistiek die niet alleen inhoudelijk maar ook qua vorm opvalt, pendelend tussen journalistiek en fictie, waarmee hij de grenzen van de documentaire exploreert en de documentaire boven de talking head-docu uittilt. Met minimale ingrepen weet hij de zeggingskracht van het niets verhullende verhaal van El Sicario te maximaliseren.

Releasedatum 12-01-2012 Regisseur Gianfranco Rosi Productiejaar 2010 Organisatie Eye

Mogelijk schadelijk tot 12 jaar

Beelden van hard geweld, bloederige wonden, lijken, mensen of dieren die doodsbang zijn, of beelden van alcohol/drugs, discriminatie of seks kunnen schadelijk zijn voor kinderen jonger dan 12.

Lees meer

Discriminatie

Discriminatie is elke uitspraak of uitdrukking die bepaalde (groepen) mensen als ‘minder’ afschildert, bijvoorbeeld op basis van huidskleur, religie, seksuele geaardheid, geslacht of gender, nationaliteit, etc. Als dit in een productie voorkomt en de discriminerende uitspraak of actie wordt niet direct afgekeurd of afgestraft, dan wordt het pictogram voor discriminatie getoond.

Lees meer

Geweld

Er kunnen allerlei soorten geweld voorkomen in producties. Van slaan en schoppen tot schieten, martelen of seksueel geweld. De algemene regel is: hoe heftiger het geweld, hoe hoger de leeftijd. Ook wordt er gekeken naar hoe hard en hoe écht het geweld is, en of er bloed te zien is.

Lees meer

Angst

In de categorie angst kun je verschillende dingen tegenkomen: van verwondingen en lijken tot dierenleed, griezelige geluiden en horror. Maar ook aangrijpende beelden van zelfdoding of zelfbeschadiging. Net zoals bij geweld geldt: hoe echter en duidelijker iets in beeld komt, hoe hoger de leeftijd.

Lees meer

Seks

Het zien van seks kan jongeren, die hun (seksuele) identiteit aan het ontwikkelen zijn, een verkeerd beeld geven van wat 'normaal' is. Hoe ver een seksuele handeling gaat, en hoe vaak en duidelijk het in beeld komt, bepaalt het uiteindelijke leeftijdsadvies.

Lees meer

Grof taalgebruik

Grof taalgebruik gaat over grove woorden, schuttingtaal, schelden of vloeken. Kinderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen en het nadoen of overnemen.

Lees meer

Drugs, alcohol en roken

Als in een film of serie drugs worden gebruikt, veel alcohol wordt gedronken of wordt gerookt, dan krijgt het een Kijkwijzer symbool voor drugs, alcohol en roken. Jongeren kunnen het als iets normaals gaan zien, of zelfs als iets om uit te proberen.

Lees meer

Selecteer een taal