Speelfilm

Les rendez-vous d’Anna

De afspraken van Anna

Les rendez-vous d’Anna
1978 Drama, Levensbeschouwelijk 128 min.

Een nomadische filmmaker reist door Europa om haar nieuwe film te promoten. Een van Akermans beste films, over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog. Aurore Clément is een nomadische filmmaker (en Akermans alter ego) die door Europa reist voor een promotietour rond haar nieuwe film. Ze heeft een reeks gespannen ontmoetingen met onder anderen een mogelijke minnaar, de moeder van haar ex-verloofde, haar huidige minnaar, haar eigen moeder (Lea Massari, de verdwijnende Anna uit L`avventura van Antonioni). Zo wordt Anna het middelpunt van een groep verloren zielen, waarbij ze zonder het door te hebben in een diepe existentiële misère raakt die als een besmetting op anderen overspringt. Zoals vaak maakt Akerman gebruik van statische, symmetrische composities en vloeiende tracking-shots. De stilering van haar introspectieve reisverslag is verwant aan Bresson en Dreyer, met precieze, schijnbaar rustige beelden die de emoties juist verhogen en de mentale toestand van haar personages fysiek zichtbaar maken. Les rendez-vous d`Anna is een film over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog - de opeenvolging van treinen en treinstations roepen de gedwongen migraties op voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Digitaal gerestaureerde kopie van de Cinémathèque Royale de Belgique.

Feedback

Heb je een vraag of opmerking over een Kijkwijzeradvies? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Klachten kunnen ingediend worden via het klachtenformulier.

Neem contact op

Les rendez-vous d’Anna

Een nomadische filmmaker reist door Europa om haar nieuwe film te promoten. Een van Akermans beste films, over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog. Aurore Clément is een nomadische filmmaker (en Akermans alter ego) die door Europa reist voor een promotietour rond haar nieuwe film. Ze heeft een reeks gespannen ontmoetingen met onder anderen een mogelijke minnaar, de moeder van haar ex-verloofde, haar huidige minnaar, haar eigen moeder (Lea Massari, de verdwijnende Anna uit L`avventura van Antonioni). Zo wordt Anna het middelpunt van een groep verloren zielen, waarbij ze zonder het door te hebben in een diepe existentiële misère raakt die als een besmetting op anderen overspringt. Zoals vaak maakt Akerman gebruik van statische, symmetrische composities en vloeiende tracking-shots. De stilering van haar introspectieve reisverslag is verwant aan Bresson en Dreyer, met precieze, schijnbaar rustige beelden die de emoties juist verhogen en de mentale toestand van haar personages fysiek zichtbaar maken. Les rendez-vous d`Anna is een film over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog - de opeenvolging van treinen en treinstations roepen de gedwongen migraties op voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Digitaal gerestaureerde kopie van de Cinémathèque Royale de Belgique.

Releasedatum 04-06-2020 Regisseur Chantal Akerman Productiejaar 1978 Organisatie Eye

Alle leeftijden

Het leeftijdsadvies Alle leeftijden (AL) geeft aan dat een film, serie of televisieprogramma géén schadelijke beelden bevat.

Lees meer

Geweld

Er kunnen allerlei soorten geweld voorkomen in producties. Van slaan en schoppen tot schieten, martelen of seksueel geweld. De algemene regel is: hoe heftiger het geweld, hoe hoger de leeftijd. Ook wordt er gekeken naar hoe hard en hoe écht het geweld is, en of er bloed te zien is.

Lees meer

Angst

In de categorie angst kun je verschillende dingen tegenkomen: van verwondingen en lijken tot dierenleed, griezelige geluiden en horror. Maar ook aangrijpende beelden van zelfdoding of zelfbeschadiging. Net zoals bij geweld geldt: hoe echter en duidelijker iets in beeld komt, hoe hoger de leeftijd.

Lees meer

Seks

Het zien van seks kan jongeren, die hun (seksuele) identiteit aan het ontwikkelen zijn, een verkeerd beeld geven van wat 'normaal' is. Hoe ver een seksuele handeling gaat, en hoe vaak en duidelijk het in beeld komt, bepaalt het uiteindelijke leeftijdsadvies.

Lees meer

Grof taalgebruik

Grof taalgebruik gaat over grove woorden, schuttingtaal, schelden of vloeken. Kinderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen en het nadoen of overnemen.

Lees meer

Discriminatie

Discriminatie is elke uitspraak of uitdrukking die bepaalde (groepen) mensen als ‘minder’ afschildert, bijvoorbeeld op basis van huidskleur, religie, seksuele geaardheid, geslacht of gender, nationaliteit, etc. Als dit in een productie voorkomt en de discriminerende uitspraak of actie wordt niet direct afgekeurd of afgestraft, dan wordt het pictogram voor discriminatie getoond.

Lees meer

Roken, alcohol en drugs

Als in een film of serie wordt gerookt, veel alcohol wordt gedronken of drugs worden gebruikt, dan krijgt het een Kijkwijzer symbool voor roken, alcohol en drugs. Jongeren kunnen het als iets normaals gaan zien, of zelfs als iets om uit te proberen.

Lees meer

Selecteer een taal