Onder de verzengende zon van het noordoosten van Brazilië, waar de horizon gloeit en het leven pulseert in tropische hitte, ligt Motel Destino, een neonverlicht toevluchtsoord voor heimelijke verlangens en gevaarlijke dromen. Dit kleine wegmotel, gerund door de ruwe Elias en zijn ontevreden maar betoverende vrouw Dayana, is een wereld op zichzelf: een plek waar de nacht haar eigen wetten schrijft. Op de vlucht na een mislukte moordaanslag zoekt de 21-jarige Heraldo zijn toevlucht in een afgelegen motel. Dayana, gevangen in een leven vol onvervulde verlangens, raakt gefascineerd door de jonge voortvluchtige en besluit hem onderdak te bieden. Maar Elias staat argwanend tegenover de nieuwkomer. In de broeierige love triangle die zich tussen hen ontwikkelt, botsen jaloezie, verlangen en wraak in een spel van macht en bevrijding. Terwijl de grenzen tussen angst en verlangen vervagen, smeden Heraldo en Dayana een gevaarlijk plan om aan hun lot — en aan Elias — te ontsnappen. Met zijn kenmerkende cinematografische flair dompelt de Braziliaanse regisseur Karim Aïnouz ons onder in een zinderend tropical noir-universum, waar neonkleuren gloeien en zwoele nachten doordrenkt zijn van dreiging en lust. Geschreven in samenwerking met een student uit zijn eigen scenarioschool in Fortaleza, ademt de film een rauwe, authentieke energie. De betoverende visuele stijl van cinematograaf Hélène Louvart, die eerder samenwerkte met Aïnouz aan The Invisible Life of Eurídice Gusmão (2019) en Firebrand (2023) versterkt de elektrificerende sensualiteit van de film. In Motel Destino raken verlangens en lotsbestemmingen onlosmakelijk met elkaar verstrengeld, en wordt de grens tussen vrijheid en ondergang steeds dunner.
De film bevat beelden van (mild) geweld. Het gaat dan om fysiek geweld (slaan, schoppen), schieten of geweld met wapens. Het geweld is niet expliciet in beeld gebracht, niet intens en heeft weinig gevolgen. Geweldsbeelden kunnen jonge kinderen druk maken (ze gaan het naspelen), of agressief.
De film bevat zeer bloederige wonden. Het zien van dergelijke expliciete, bloederige beelden kan kinderen bang maken.
Motel Destino bevat meerdere expliciete of langdurige seksscènes. Deze handelingen zijn expliciet of langdurig in beeld gebracht.
De film bevat ook beelden van seksuele handelingen waarbij geslachtsdelen te zien zijn.
Er komt grof taalgebruik voor in de film. Dit kunnen grove woorden zijn, schuttingtaal, schelden of vloeken. Kinderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen en het nadoen of overnemen.
De film bevat discriminerende uitingen of gedrag. Hierin wordt een bepaalde groep als minderwaardig afgeschilderd. Seksisme of vrouwonvriendelijkheid valt ook onder discriminatie. Discriminerende uitingen kunnen als nastrevenswaardig worden gezien of kunnen bijdragen aan negatieve beeldvorming.
De film bevat een combinatie van seksuele handelingen en harddrugs of overmatig drugs- of alcoholgebruik. Door het zien van dit soort beelden kunnen jongeren dit gedrag als normaal of zelfs positief gaan zien. Met name jonge tieners zijn erg beïnvloedbaar wanneer het gaat om beelden van risicovol gedrag.
Wat zit er nog meer in?
- Griezelige scènes
- Lijken
- (Be)dreiging met geweld
- Veel (grof) seksueel taalgebruik
Motel Destino
Onder de verzengende zon van het noordoosten van Brazilië, waar de horizon gloeit en het leven pulseert in tropische hitte, ligt Motel Destino, een neonverlicht toevluchtsoord voor heimelijke verlangens en gevaarlijke dromen. Dit kleine wegmotel, gerund door de ruwe Elias en zijn ontevreden maar betoverende vrouw Dayana, is een wereld op zichzelf: een plek waar de nacht haar eigen wetten schrijft. Op de vlucht na een mislukte moordaanslag zoekt de 21-jarige Heraldo zijn toevlucht in een afgelegen motel. Dayana, gevangen in een leven vol onvervulde verlangens, raakt gefascineerd door de jonge voortvluchtige en besluit hem onderdak te bieden. Maar Elias staat argwanend tegenover de nieuwkomer. In de broeierige love triangle die zich tussen hen ontwikkelt, botsen jaloezie, verlangen en wraak in een spel van macht en bevrijding. Terwijl de grenzen tussen angst en verlangen vervagen, smeden Heraldo en Dayana een gevaarlijk plan om aan hun lot — en aan Elias — te ontsnappen. Met zijn kenmerkende cinematografische flair dompelt de Braziliaanse regisseur Karim Aïnouz ons onder in een zinderend tropical noir-universum, waar neonkleuren gloeien en zwoele nachten doordrenkt zijn van dreiging en lust. Geschreven in samenwerking met een student uit zijn eigen scenarioschool in Fortaleza, ademt de film een rauwe, authentieke energie. De betoverende visuele stijl van cinematograaf Hélène Louvart, die eerder samenwerkte met Aïnouz aan The Invisible Life of Eurídice Gusmão (2019) en Firebrand (2023) versterkt de elektrificerende sensualiteit van de film. In Motel Destino raken verlangens en lotsbestemmingen onlosmakelijk met elkaar verstrengeld, en wordt de grens tussen vrijheid en ondergang steeds dunner.