Actueel

Kijkwijzer bekijkt: reclame op internet

Hilversum, 17 oktober 2019

Volgens de NOM Kids Monitor uit 2017 kijken bijna 60% van alle kinderen naar vlogs. Daarvan is 78% tussen de 10 en 12 jaar oud. Uit het Nationale Social Media Onderzoek (PDF) uit 2019 blijkt dat 50% van alle jongeren tussen de 15 en 19 dágelijks YouTube gebruikt. Voor veel marketeers is social media-content daarom interessant: het geeft ze toegang tot een grote groep die lastig te bereiken is via de klassieke media, zoals print en lineaire televisie (slechts 1 op de 5 kinderen las in 2017 wel eens een krant). Daarbij maken marketeers vaak gebruik van influencers: een soort trendsetters die een groot aantal volgers hebben op social media. Dat geeft ze – de naam zegt het al – veel invloed. Maar: influencers maken in hun posts en video’s soms (betaald) reclame voor verschillende merken. En die reclame wordt niet altijd als zodanig aangeduid.

#Ad
Eind augustus startte de Stichting Reclame Code (SRC) een campagne: #Ad. Deze campagne roept influencers op om eerlijk te zijn over reclames in hun (video)producten. Als hoofdreden geeft de SRC daarvoor het belang van transparantie op social media: iedereen moet kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. “Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot. Dat is positief voor alle partijen: het merk, de influencer én de consument.” 
 
 
De #Ad campagne is een aanvulling op de Reclamecode Social Media, die het SRC al in 2014 opstelde. Dat is nu geüpdatet naar de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing, omdat de populariteit van influencers de afgelopen vijf jaar is gegroeid.

Kinder- en Jeugdreclamecode
De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing richt zich op de makers van content: zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en open zijn over reclame-uitingen. Op de website van de Stichting Reclame Code staan tips over hoe makers het beste duidelijk kunnen maken dat er sprake is van reclame. Dat gaat over het informeren van elke consument, niet specifiek over hoe je je hierbij op kinderen en jongeren kunt richten. Maar jeugd is “extra gevoelig voor de overtuigingskracht van reclameboodschappen” (bron: Mediawijsheid). Uit een onderzoek in de ‘Journal of Psychosocial Research on Cyberspace’ blijkt bovendien dat jongeren niet kritisch kijken naar dit soort sluikreclames op social media, en dat ze niet altijd inzien wat de achterliggende marketingintenties zijn (bron: Bitescience). Om deze jongere kijkers te beschermen is er sinds 2013 de Kinder- en Jeugdreclamecode: daarin staat beschreven dat reclames die gericht zijn op kinderen en jongeren duidelijk herkenbaar moeten zijn en dat de wijze waarop dat gedaan wordt, moet passen bij het bevattingsvermogen van een kind.

Meer lezen
+ Website van Stichting Reclame Code met uitleg over de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing
+ ‘Warning, sponsored content! Adolescents discuss influencer marketing’ : Artikel op Bitescience.com over het onderzoek ‘Insights in adolescents’ advertising literacy, perceptions and responses regarding sponsored influencer videos and disclosures’ (Sophia van Dam & Eva van Reijmersdal, 2019)

 
terug naar nieuwsoverzicht