Actueel

PEGI bekend bij 93% van de Europese game consumenten

Hilversum, 6 juni 2008

De leeftijdssymbolen van PEGI zijn bij vrijwel alle (93%) game consumenten in vijftien Europese landen, waaronder Nederland, bekend. Bijna de helft van alle ondervraagde ouders vindt PEGI ‘extreem waardevol` of `zeer waardevol`. Dit blijkt uit een recent onderzoek over de meest recente trends onder spelers van computergames in Europa, dat is uitgevoerd in opdracht van het ISFE (Interactive Software Federation of Europe). 

 

 

  

Volgens Patrice Chazerand, secretaris-generaal van ISFE “hebben ouders tegenwoordig heel veel keus als ze een game voor hun kinderen willen uitkiezen. Het is goed om te constateren dat PEGI en de bijbehorende classificaties door de ouders daarbij als een waardevol hulpmiddel worden beschouwd".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De uitkomsten van het onderzoek geven een overzicht van de huidige structuur van de Europese markt voor computergames. De resultaten corrigeren bovendien enkele wijd verspreide misvattingen over spelers van computergames. Enkele uitkomsten:  

  

 

 

 

 

- Het spelen van computergames is in Europa een van de populairste vrijetijdsbestedingen. 40% van de mensen speelt 6 tot 14 uur per week games, naast de tijd die wordt besteed aan televisiekijken, surfen op internet of contacten met vrienden en familie.


- Personen in de leeftijdscategorie van 16 tot en met 49 jaar uit 15 Europese markten besteden bijna evenveel tijd aan games als aan televisiekijken of sociale contacten met familie en vrienden. Ze kiezen voor games als een leuke tijdsbesteding die de fantasie stimuleert en de mentale fitheid bevordert.


- De ondervraagden vinden dat computergames unieke voordelen bieden in vergelijking met andere populaire amusementsvormen, zoals televisie en film. 72% van de ondervraagden speelt computergames voor het plezier en 57% als een manier om de verbeeldingskracht te stimuleren. 45% geeft aan dat games tot nadenken aanzetten. Een belangrijke secundaire motivatie voor de spelers is het sociale aspect van het online spelen van games, samen met anderen.


- Europeanen gaan thuis verantwoord om met games. 81% van de ouders die games spelen, doet dit samen met hun kinderen. Meer dan de helft van de ouders die games spelen, controleert altijd welke games hun kinderen spelen en  aanschaffen.


- Onder de mensen die zelf geen games spelen, blijken weinig of geen negatieve gevoelens ten opzichte van computergames te bestaan. Van degenen die zelf niet spelen, noemt bijna de helft (48%) tijdsgebrek als de belangrijkste reden om geen computergames te spelen.

 

 

Het consumentenonderzoek is uitgevoerd onder 6000 gamers in de leeftijd van 16 t/m 39 jaar in vijftien Europese landen. Het volledige rapport kan worden gedownload via:

Video Gamers in Europa 2008.pdf 
terug naar nieuwsoverzicht